אמריקה מתעוררת: פרק ד' – THE GREAT DIVIDE

במסגרת הטיול בצפון מערב ארה"ב עברנו ביציאה מפארק ילוסטון שלט המציין כי חצינו זה עתה את ה- Continental Divide. כדרכי בקודש חיפשתי בגוגל את משמעת המושג והבנתי שמדובר בחציית קו פרשת המים בין האוקינוס האטלנטי לשקט, הנמשך לכל אורך היבשת ממקסיקו, דרך שרשרת הרי הרוקי וקנדה ועד לאלסקה.

אבל המושג Divide הדהד בראשי במובנו השני: שסע מפלג. זהו ביטוי המבטא היטב את ההליכים שעוברת החברה האמריקאית בעשורים האחרונים והאתגר המונח לפתחו של הנשיא.

שיטת המשטר האמריקאית מקדמת קיומן של שתי מפלגות גדולות – הזהות כמעט בגודלן – פעם זו זוכה בנשיאות ופעם זו. פעם זו בעלת רוב בשני בתי הקונגרס ופעם זו, ולעתים כל אחת מחזיקה רוב באחד מבתי הקונגרס. בעשורים האחרונים ראינו כי כאשר אחת המפלגות מחזיקה ברוב בשני בתי הקונגרס ובנשיאות, היא נוטה להכתיב באורח חד צדדי את כיוון הכלכלה והמדיניות. אך כוחנות זו גורמת לחברה להיות יותר מפוצלת ומפולגת לשבטים: לבנים מול שחורים, ליברלים מול שמרנים, וכן בין 1% העשירים לבין כל היתר.

ביום 12 באוגוסט 2017, רמס הניאו-נאצי ג'יימס פילדס בכוונה עם רכבו שורת מפגיני שמאל בשרלוטסוויל בעצרת נגד הימין הקיצוני. פילדס גרם בכך למותה של הת'ר הייר, בת 32. טראמפ נשיא ארה"ב באותה עת טען שהייתה אלימות משני הצדדים והעמיק את השסע.

באמצע הרחוב, ב-25 במאי 2020, דארק שובין, שוטר במשטרת מיניאפוליס, לחץ את ברכו על צווארו של ג'ורג' פלויד במשך 9 וחצי דקות כולל בזמן שהיה חסר הכרה ועד שהביא למותו. רציחתו של ג'ורג' לויד הציתה הפגנות הזדהות חסרות תקדים בארה"ב וברחבי העולם והעמידה שוב את סוגיית אפליית האפרו-אמריקאיים במרכז הבמה. מאז הסוגיה מסרבת לרדת מהכותרות.

בשכונות רבות אני רואה שלטים המציינים "חיי שחורים נחשבים" על בתים ועל חנויות.  בדרך כלל השלטים ילוו במדבקות אחרות המציינות כי בעליהם מאמינים במדע, במגוון חברתי, בשוויון ללא הפלייה על רקע גזע, דת או העדפה מינית ובזכות הנשים על גופן, כולל זכות להפלות.

השמרנים לא מתנצלים. לשיטתם, אלוהים קבע כי זכותם של עוברים לחיים גוברת על זכות האם לבצע הפלה. החוקה קבעה שזכותם לאחוז נשק גוברת על זכות הממשלה לקבוע מה נכון ולמה לא. אלה הם האנשים הדוחים ממצאים מדעיים וטוענים בלהט כי ההתחממות הגלובלית היא רק אגדה. מתוכם עלה ההמון המוסת שפשט על בנייני הקונגרס ביום אישור בחירת ביידן לנשיא, ב-6 בינואר 2021, מתוך אמונה יוקדת שמחתרת סמויה עיוותה את בחירת העם בטראמפ.

תקשורת הספורט סוערת בימים האחרונים, על רקע חשיפת ה"ניו יורק טיימס" את טענתה של רייצ'ל ניקולס, עיתונאית רשת ESPN שעמיתתה מריה טיילור קיבלה את משרתה כמגישת תכנית היוקרה "NBA Countdown" רק משום היותה שחורה. המתח הזה מוכר כתגובה להעדפה מתקנת של שחורים בקבלה להשכלה גבוהה, שחודדה בתביעתה של אביגיל פישר נ' מדינת טקסס, בגין אי קבלתה ללימודים באוניברסיטה יוקרתית, אף שציוניה היו גבוהים מאלה של מועמדים שחורים שהתקבלו.

יחד עם בחירת ג'ו ביידן כנשיא, נבחרה קמלה האריס לתפקיד סגן נשיא. האריס היא האישה הראשונה בתולדות ארצות הברית המכהנת כסגנית הנשיא. הציפייה היא שבזכות מומחיתו וכשרונו הייחודיים של ביידן לגיבוש הסכמות דו-מפלגתיות תיעצר העמקת השסע ואולי יחל הריפוי. מעמדה של האריס כאדם הראשון בתפקיד סגן נשיא ממוצא אפרו-אמריקאי ודרום אסייתי, יחד עם דימוייה כאשת חוק קשוחה, ישמשו גם הם לאיחוי הקרעים.

צפו בתקציר הפרקים הקודמים:

ג׳ואל אלון הוא מומחה בפיתוח עסקים ושווקים בינלאומיים.
שירת כטייס בחיל האוויר (סא״ל), מהנדס ובוגר MBA בהצטיינות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *