הגיל כן קובע – ג'ואל אלון על תופעת הגילנות בראיונות עבודה

העולם השתנה דרמטית בדור האחרון בכל הנוגע לתפישת הגיל. אם בעבר ראינו בני שישים כפנסיונרים בפיג'מה ובנעלי בית, הרי שהיום גיל הפרישה מתקרב לשבעים במדינות רבות, ולא נדיר לראות נער בן 80 מסיים מרתון. בשוק העבודה שממשיך להתחדש, צריך לעבוד קשה כדי להתאים את עצמך לסביבה.

לאחר פרישה מעשרים שנות צבא קבע, ג'ואל אלון עבד שנים בתעשייה האווירית ועסק בתחומי ביטחון בארץ ובארה"ב. כעת הוא מסיים לימודי משפטים בגיל שרבים מאיתנו לא חושבים שנמצא את עצמנו לומדים בו באקדמיה. איך משתלבים במשרה חדשה כשעל-פי גילך אתה יכול להיות אבא של הבוס? אלון משתף בחוויותיו מראיונות עבודה שעבר לאחרונה במשרדי עורכי דין. 

גילנות בראיונות התמחות

מה כל כך מפחיד לקבל מישהו מבוגר יותר לעבודה? ישנם יתרונות רבים להעסקה של אדם בוגר, בשל, מבוסס ובעל ניסיון ויכולת לתרום לחברה כבר מיומו הראשון. אם כן, מדוע רבים נתקלים בתופעה הנקראת גילנות (Ageism), שהיא למעשה אפליה על רקע הגיל? 

התופעה הפכה יותר ויותר נפוצה בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז פרצה מגפת הקורונה ורבים איבדו את עבודתם. עכשיו, עם החזרה ההדרגתית לשגרה, מנסים רבים לשוב לשוק העבודה, ונתקלים בקשיים כמעט בכל תחום ותעשיה. מחקר שנערך בישראל בשנת 2019 על ידי ד"ר רפי אפלר־ח'טאב מצא כי מרבית תחומי התעסוקה אינם ידידותיים דיים לעובדים מבוגרים. 

יש שחושבים שגיוס עובד ותיק למשרד יהיה חסר תוחלת, שכן גיל הפנסיה כבר נמצא בקו האופק. אחרים חוששים מתחושת אי נוחות לנוכח פערי הגיל והעובדה שככל הנראה עובדים חדשים יאלצו להיות כפופים לצעירים מהם. ובכן, אז מה?

ג'ואל אלון מספר: "הוזמנתי לראיון באחד משלושת משרדי הדין המובילים והגדולים במדינה. נכנסתי למשרד ומולי ישבו שני עורכי דין לבושים באורח מהוקצע. האחד כבן 45 והשני כבן 35. עיניהם נפערו בתדהמה כשראו אותי. נדמה לי אפילו שנפלה הלסת של הצעיר מהשניים.

הוותיק השפיל מבטו אל עבר קורות החיים שלי שהחזיק בידו ושאל אותי: 'מאיפה להתחיל? מעולם לא

ראיינתי מישהו עם רקע מקצועי כמו שלך'. 

"יזמתי small talk לשבירת הקרח. כשהתאושש במעט, שאל הוותיק, כצפוי, מה מביא אחד כמוני ללמוד משפטים בשלב זה של החיים. בהמשך שאל האם אהיה מסוגל לקבל הנחיות מעו"ד צעיר כמו זה שיושב לצידו. ניסיתי כמיטב יכולתי להבהיר שעברתי את השלב בו אני חש צורך להוכיח למה אני מסוגל, כי סיימתי בהצלחה את המרוץ לתפקידים בכירים ושהאגו מזמן לא משחק. אבל, היה ברור משפת הגוף שלהם שאין סיכוי שיקבלו אותי כמתמחה. נראה שמבחינתם המתמחים הם גוש של 20-30 חבר'ה צעירים בתבנית זהה, שמנוהלים כעדר באמצעות צוות רועים. הצעיר שתק לכל אורך הראיון ולא אמר מילה. היתה לי תחושה שהוקל להם כשהראיון הסתיים. לי היה ברור כי לא אקבל הצעה ממשרד זה".

למעשה, העובדה ששיחת הטלפון הגיעה מפתיעה כשלעצמה. כתבה שפורסמה באתר YNET, מביאה את תוצאות המחקר שביצעו התחקירנים והכתבים. בניסוי זה שלחו קורות חיים זהים של שני גברים, כאשר ההבדל היחיד ביניהם הוא הגיל. האחד בן 24, והשני בן 50. כמעט מול כל אחת מהמשרות עליהן נשלחו קורות החיים, היתה למעסיק העדפה ברורה לבחור הצעיר, אף שההישגים של השניים זהים.

ביציאה מריאיון עבודה

לא רק בתעסוקה

אפליה על רקע גיל לא מתרחשת רק במקומות העבודה, לצערנו. ג'ואל משתף בחוויה נוספת, שבה ליווה את אביו למרפאה. 

"הרופא שטיפל באבא שלי במוקד לרפואה דחופה, היה נחמד מאוד. הוא היה סבלני, דיבורו היה נעים, הוא הקפיד להרגיע וניסה לברר לעומק מה קרה, כדי לתת לנו את הטיפול הטוב ביותר. אלא שלכל אורך השיחה הוא פנה ישירות אלי, ודיבר מעל ראשו של אבי. וכך, אף שאבי בן ה–85 צלול ומבין היטב את מצבו, הדיאלוג שהתנהל בין שלושתנו היה מעט מוזר. הרופא פנה אלי בשאלה, ואני העברתי אותה לאבי שהשיב לחלל האוויר, מתלבט למי להישיר את מבטו".

אז איך מתמודדים עם גילנות במקום העבודה?

חובת השכנוע לא צריכה לחול על הסובלים מהאפליה, כמובן. עם זאת, ישנן מספר סיבות שכדאי להכיר גם כמועמדים פוטנציאליים לעבודה וגם כמעסיקים.

האפליה על בסיס הגיל מוטעית מהשורש. כמעסיקים, אנו עשויים לחשוב שאולי יהיה לנו קל יותר ונוח יותר לפסל צעירים לכדי העובדים שאנו רוצים שהם יהיו, אך אנו לא לוקחים בחשבון שדווקא המבוגרים כבר עברו דרך חברה או שתיים, והם יודעים כיצד להתנהל מבלי שילמדו אותם הכל מאפס. תרומתם לחברה תתחיל הרבה יותר מוקדם ותהיה הרבה יותר משמעותית.

בנוסף, כפי שכבר הזכרנו קודם, העולם המתחדש דורש ההתאמה לסביבה. צריך לזכור שכוחם הכלכלי של המבוגרים, ובעיקר אחוז הכסף הפנוי לצריכה, גבוה לאין שיעור מזה של צעירים בתחילת דרכם. על כן, על מנת לרצות את קהל היעד של השירות אותו מציעים, יש יתרון מובהק בהתאמה גם של קהל העובדים. גיוון (גם בגיל העובדים) הוא המפתח למענה לציפיות של לקוחות מכלל קשת הגילים.

מחקרים מצביעים על נאמנות גבוהה יותר למשרד בקרב עובדים מבוגרים, שמחפשים מקום עבודה שבו יוכלו להשתקע. הדבר לא מפתיע, שכן לאור הקושי למצוא מקום עבודה חדש, עובד מבוגר יותר יעדיף יציבות ומימוש במקום העבודה הנוכחי. לעומת זאת, הצעירים בדורנו, מבלי להכליל כמובן, לרוב יחפשו את ה"אתגר" הבא ויהיו הרבה פחות מחויבים למקום העבודה. 

העצה הטובה ביותר למעסיקים שעומדים בפני בחירת עובדים היא זו: גייסו עובדים על פי יכולותיהם, כישוריהם וניסיונם, ולא על פי גילם. אין ספק שתופתעו לטובה.

יש לציין שחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על אפליה מכל סוג שהוא, לרבות אפליה על רקע גילי. על פי החוק גם שאילת שאלות הנוגעות לגיל במהלך ראיון עבודה הן אסורות ועשויות להצביע על אפליה במקום העבודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *