סיוע בטחוני

מכון לקסינגטון: האם וירוס ה-Covid-19 מציע גם הזדמנות?

ג'ואל אלון הינו מומחה לנושא הייחודי של ניצול כספי הסיוע במט״ח מטעם הממשל בארה״ב. משום מומחיותו הייחודית, פרסם ג'ואל אלון מאמר עבור מכון לקסינגטון היוקרתי בארה״ב (מרכז חשיבה ומכון מחקר של מומחים מתעשיית הבטחון בארה״ב. 

התזה של ג'ואל אלון המובאת במאמר, נוגעת להשפעה האפשרית של וירוס הקורונה על כלכלת ארה״ב וכספי הסיוע. וירוס הקורונה צפוי לגרור את ארה״ב, ישראל, ושאר מדינות העולם למיתון כלכלי ממושך. ההכנסות של תעשיית הביטחון בישראל נובעות רובן ככולן מייצוא. המשמעות היא, שמדינות שונות יהיו נכונות להוציא פחות כספים על רכש בטחוני מתעשיית הביטחון הישראלית.

מנגד, טוען אלון כי לאור הלובי הפוליטי של התעשיות הבטחוניות בארה״ב, ההוצאה הממשלתית על בטחון בתעשייה המקומית באמריקה לא צפוי להיפגע. הדין שונה עם זאת בנוגע לכספי הסיוע הניתנים לישראל על ידי הממשל האמריקאי: מרבית כספי הסיוע היום ניתנים בדולרים, לצורך שימוש ורכש מחברות אמריקאיות. המשבר הכלכלי שנגרם עקב וירוס הקורונה, עשוי להאיץ את הפחתת ההמרה המדורגת של הכספים (בכל שנה בכספי הסיוע, ישראל מורשית להמיר פחות דולרים לשקלים). עם זאת, טוען אלון כי התעשייה הישראלית לא חייבת להפסיד את הכספים הללו: יש אפשרות שאותן חברות ישראליות, יפעלו להקמתן של חברות ייעודיות בארה״ב לצורך ניצול כספי הסיוע הדולריים. בדרך הזו, תהיה שמירה על עקרונות ההסכם בין המדינות, והכסף בכל זאת יתרום לתעשייה הישראלית ובטחון ישראל. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *